Tre seiglivede myter du bør drepe

Aris Theophilakis

24. mai 2017

Fire millenials sitter å ser på mobilen i en trapp

Noen myter dør langsomt fordi sannheten ikke stemmer med det vi føler eller fordi de holdes i live av folk som tjener på misforståelsene. Men det er aldri for sent å kverke en god myte. Ikke minst er det lønnsomt.

1. Millennials er ikke som alle andre

Både NHO, Innovasjon Norge og nå sist Carat Innsikt har konkludert med at såkalte Millennials ikke er som oss andre, dvs generasjonene før dem. De som er født etter 1983 er visstnok mindre opptatt av fast jobb og karriere, vil helst starte noe eget, vil jobbe et sted med BIG PURPOSE, tar ikke lappen, vil ha work-life balance og de vil kun ha merkevarer som oppfyller en større mening i samfunnet. Millennials er blitt en egen konsulentindustri verdt 150 milliarder dollar i året i følge Harvard Business Review. Men både det amerikanske forsvarsdepartementet, George Washington universitet, IBM’s Institute for Business Value, CNBC og KPMG har alle gjennomført grundige studier av millennials, også i flere land, og funnene var sjokkerende entydige: Folk født etter 1983 er akkurat som alle andre! Les den setningen en gang til. Jo da, litt egoistiske og ubetenksomme når de er unge, men som alle andre vokser de det av seg når de blir eldre. Husker du Generation X, Generation Y eller for ikke å glemme 68-erne? Akkurat den samme feilrepresenterte stereotypien der andre generasjoner tror at de som kommer etter dem er helt annerledes fordi de kun ser på einstaka individer. Ingen av studiene fant at én generasjon forfektet signifikant andre verdier enn de foregående, men tvert imot at alle var opptatt av de samme tingene i livet, på jobben og i sitt konsum. Er vi derfor alle helt like? Nei selvfølgelig ikke, men forskjellene finnes på tvers av aldersgrenser mer enn langs disse.

2. De unge er de største innovatørene

En typisk suksessrik innovatør er en 21-åring med T-skjorte og longboard (tenk TV-serien Silicon Valley). Vel, det er feil. I følge en rapport fra Information Technology & Innovation Foundation (2016) foretatt blant de 900 personene som hadde bidratt mest til innovativ verdiskapning innen teknologitunge sektorer i USA, var bare 5,8% under 30 år. Snittalderen på disse verdifulle innovatørene var på hele 47 år, og innovasjonskraften toppet seg i intervallet mellom 47 og 50 år. For kanskje er det slik at for å virkelig komme med noe nytt og verdifullt må man ha erfaring (dvs ha jobbet med kunder og brukere over tid for å skjønne disse) i tillegg til talent og motivasjon?

3. Merkevarer kan skape fans og bli ”Lovemarks”

For drøye tretten år siden satte daværende sjef i Saatchi & Saatchi, Kevin Roberts, seg ned med et glass rødvin og tenkte at ”noen merkevarer er da bedre likt enn andre”. Og slik ble Lovemarks filosofien født, den som hevder at noen merker har mer lojale brukere enn andre, ja fans som nærer ubetinget kjærlighet til sine favorittmerker. En besnærende tanke som de fleste av oss intuitivt liker, fordi alle har et grunnleggende behov for å bli elsket. Samt at de fleste som jobber med merkevarer jo dypest sett ønsker at det de holder på med skal være viktig for mange andre enn seg selv. Så Roberts har selv mange fans. Men global forskning som professor Byron Sharp og hans kolleger har utført gjennom de siste tre tiårene viser derimot at merker overhodet ikke elskes som sådan – ja at populære merker til nød likes og respekteres. Ingen normale mennesker er kjærlige fans av merkevarer, noen få ja, men aldri mange nok til at det utgjør meningsfulle andeler eller en strategi. Selv ikke Apple eller Harley Davidson oppnår dette viser Sharps forskning! Markedssjefen for Europas største og mest suksessrike flyselskap, Kenny Jacobs i Ryanair, sa det ganske treffende: ”Vær glad hvis du klarer å levere klokkerene fordeler. Og ikke lag forventninger du ikke kan innfri.” Det betyr ikke at folk ikke er emosjonelle når de velger, for det er de helt klart. Men dyp affeksjon til kommersielle produkter og merkevarer er en utopi. Folk simpelthen ”elsket” Polaroid, AltaVista og Nokia til det kom noe bedre. Så følg fakta og ikke det glasset med rødvin. Og pris deg lykkelig hvis du i det hele tatt kommer i vurderingssettet til alle der ute. Millennials, 47 år gamle innovatører eller alle oss andre.