SoMe-sommerprat med Anine

Futatsu

29. juni 2017


Anine Iversen er vårt siste tilskudd på kreatørstammen. Over en kopp kaffe, og et nydelige stykke ostekake fra gårsdagens bursdagsfeiring her i Grønlandsleiret, fikk vi svar på det spørsmålet alle annonsører lurer på: hva er det enkli’ som funker i sosiale medier, ’a?

Men først er det jo gøyalt å bli litt bedre kjent med denne smørblide, hip hop-dansende SoMe-kreatøren fra 1456 Nesoddtangen. For hvor startet historien om kreatøren og filmprodusenten, Anine?


- Det er en historie som går way back. Da jeg var 12 år fikk jeg mitt første kamera og startet straks med egenproduksjoner. Når nye distribusjonsmåter og verktøy som sosiale medier vokste frem ble det desto mer underholdende. Og til slutt ble det jo en jobb av hobbyen også.

Hun forteller med stor iver om hvordan det var å jobbe med filmproduksjon før de sosiale medienes fremferd.

– Selve distribusjonen av filmene foregikk jo på en helt annen måte. Jeg inviterte familie og venner hjem for storslåtte premierevisninger, smiler hun.
Med de sosiale mediene er det også så utrolig gøy og veldig inspirerende å vite at man kan lage akkurat hva man vil, skape egne historier og sette sammen en egen virkelighet. Og den kan jeg veldig enkelt dele med hvem som helst! Det å ha den holdningen til dette, som etterhvert er blitt et fag, er like viktig for alle som vil bli flinkere til å håndtere de nye måtene å skape og distribuere innhold på. Det gjelder for både privatpersoner, mediehus og kommersielle aktører.

”Min erfaring er at det som fungerer aller best i de sosiale kanalene er det som enten er estetisk veldig vakkert, eller som oppleves morsomt, genuint og ektefølt.”

Med all din erfaring og faglige ekspertise, hva mener du annonsører må tenke på når de skal produsere videoinnhold for sosiale medier?

– For det første, sosiale medier er ikke TV. Du har kort tid, og folk må ”fanges” i løpet av de første 1-2 sekundene. Med så mye innhold å velge i for brukerne, vil det aller meste velges bort. Og det gjelder særlig for kommersielt innhold. 
Det er et ærlig publikum man snakker med, og så snart du prøver for hardt på å være noe du ikke er, eller lager noe som ikke er særlig estetisk, blir du hardt straffet. Responsen uteblir straks. 
Min erfaring er at det som fungerer aller best i de sosiale kanalene er det som enten er estetisk veldig vakkert, eller det som er morsomt, genuint og ektefølt. Vi har sett hvordan det uventede og morsomme kan slå veldig godt an, blant annet hos Discovery hvor vi har produsert videoer for Eurosport og Eliteserien. Der lager vi masse morsomme klipp som til tider kan være både ganske så hjertelig og uhøytidelige. Et eksempel er filmen vi laget med Odds keeper Sondre Rossbach, den anbefaler jeg alle å se, hvis du ikke allerede har gjort det!

Anine har også laget en ny serie filmer med tips & triks for Fargerike som rulles ut i disse dager, de viser hvordan du enkelt kan gjøre hus til hjem. OBOS-sentrene nyter også godt av Anines måte å jobbe på, nærsentrene blir enda nærere når vi nå blir kjent med dem på nye måter i sosiale medier.

Se noen av jobbene her:
Eliteserien for Eurosport Norge
Fargerike
OBOS-sentrene